Hverdagen har blitt elektriske biler

Det er et grønt skifte i bilmarkedet, og 65%* av alle førstegangsregistrerte personbiler i 2021 hadde kun elektrisk motor. Den nye hverdagen for mekanikerne i Norge har blitt elektriske biler.

Vi ser en økning i antall elbiler på norske verksteder, og vi ønsker å være tidlig ute med å gi elbil-opplæring til våre medlemsbedrifter, Svein Kopland, opplæringskonsulent.

Ny teknologi, elektriske motorer og en bil som er høyspent, det er noen av de nye utfordringene for dagens mekanikere. Hvis du har sett en elbil stå til lading på en ladestasjon, har du kanskje lagt merke til tykkelsen på ledningen? Sammenlignet med en vanlig skjøteledning er det en merkbar forskjell – her er det mye strøm!

En ny utfordring med elbiler og hybridbiler som har elektrisk motor er at bilen blir høyspent. Derfor er HMS veldig viktig når du skal jobbe. Du må ha eget verneutstyr som hansker og briller som er spesielt tilpasset den høye elektriske spenningen du finner i de elektriske motorene.

Et ønske fra bransjen

Etter et ønske fra forhandlere i Buskerud, ble det opprettet et opplæringskontor tilbake i 1999. Dette skulle være med på å kvalitetssikre utdanningen til mekanikerne i bil bransjen.

– BOB, eller Bilbransjens opplæringskontor i Buskerud, har drevet med opplæring av mekanikere nesten siden starten, forteller Svein Kopland, som er opplæringskonsulent hos BOB.

Som tidligere mekaniker og verksmester har Svein god erfaring fra bilbransjen. Siden 2011 har han jobbet med å kvalitetssikre og lære opp fremtidens mekanikere for medlemsbedriftene. I lokalene i Mjøndalen underviser Svein yrkesteori til BOB sine lærlinger

– Min oppgave er å kvalitetssikre og sørge for at alle får den opplæringen de skal.

Høyspent teknologi

På verkstedet i første etasje står det som ser ut som en helt vanlig Volkswagen e-Up. Den fullt kjørbare elbilen har blitt spesial bygget for undervisning, og den er ny for året.

– Vi har et høyt fokus på HMS når vi underviser. Det å ha en slik elbil, gjør det enklere for lærlingene å få systemforståelse og utføre diagnose. Alt av koblinger og kretser er blitt gjort lettere tilgjengelig for opplæringen, noe som også øker sikkerheten når man jobber med en bil som er høyspent.

Før lærlingene begynner å jobbe med denne bilen, må de først igjennom en teoretisk bit. Slik at de skal få en forståelse av systemet og oppbyggingen av bilen. Del 2 innebærer praktiske målinger.

– Når vi driver med de praktiske målingene og feilsøking på elbilen er vi maks 4 lærlinger. Da er vi sikre på at alle får tid og muligheten til å gjøre feilsøk på bilen. Vi har korte repetisjoner og praktiske målinger på de ulike komponentene – her er det 3 forskjellige vanskelighetsgrader på målingene.

– Det var et bra kurs. Jeg sitter igjen med relevant erfaring, sier Leo.

– Jeg syntes det var veldig lærerikt og gøy. Teorien og vi fikk feilsøke selv, forteller Anzour.

Elbil-opplæringen inngår i en læreplan som strekker seg over 2 år. Det første året er det forskjellige teoretiske kurs med semesterstart i september, mens det andre året foregår i praksis hos en av medlemsbedriftene og avslutter det hele med fagprøve.

Bli kjent med våre fag!

*Tall hentet fra ssb.no for 2021.

© Kopirett 2024 - Bilbransjens Opplæringskontor i Buskerud | Personvern | Utviklet av Akari